Elektronika

Edukativni tekstovi iz sveta elektronike

Komponente

Opisi komponenata koje se koriste u elektronici

Novosti

Najnovije vesti iz elektronike i ostalih srodnih oblasti

Projekat

Projekti iz elektronike za samogradnju

Rečnik

Rečnik pojmova iz elektronike i računarstva

Početna » Zanimljivosti

Božiji broj je 20, rekla je Rubikova kocka

Autor | Utorak, 10. Avgust 2010.Nema komentara

Koliko puta ste kao mali bezuspešno pokušavali da složite Rubikovu kocku u njeno početno stanje. A onda jednog dana samo ste uzviknuli: ovako se to radi! Svako od nas je razvio svoj sistem za rešavanje. Neko efikasniji, drugi još efikasniji, a neki još uvek tragaju za rešenjem.

Poslednje istraživanje grupe programera u saradnji sa Google-om dokazalo je da se svaka pozicija Rubikove kocke može se rešiti u 20 ili manje poteza.

Maksimalni broj koraka da se Rubikova kocka dovede u svoje početno stanje naziva se Božiji broj. To je najveći broj poteza koji je potreban za rešavanje bilo koje situacije u kojoj se ona može naći.

Šokantna činjenica zar ne? Bez obzira koliko dugo premeštali boje na kocki i koliko je uvrtali, na kraju može se složiti u najviše  20 poteza. Način na koji je ovo otkriveno verovatno neće oduševiti većinu matematičara, jer nije upotrebljen nikakav fensi algoritam za računanje nego najobičnija metoda grube sile, drugim rečima rešene su sve moguće situacije.

Tim programera je grupisao sve moguće pozicije kocke u 55.882.296 različite situacije bez ponavljanja. Umesto da program traži optimalno rešenje svaki put, napisali su ga tako da svaku poziciju reši za manje od 20 sekundi i u manje od 20 poteza. Posle 35 procesorskih godina program je analizirao sve situacije i svaka je mogla da se reši u 20 ili manje poteza.

Računarsko vreme je obezbedio Google na svojim farmama servera u periodu neaktivnosti procesora između obrada upita korisnika. Bez namere da se obezvrede rezultati, jedina matematika upotrebljena u ovom eksperimentu je bila prilikom inicijalne postavke svih mogućih pozicija. Tada je vođeno računa o tome da se situacije koje se dobijaju prostim rotiranjem kocke i simetrijom ne ponavljaju. Ostatak rešavanja problema je bilo čisto pretraživanje dozvoljenih pozicija.

Ovakav način dokazivanja tvrdnji primenjuje se u praksi od  momenta kada su računari postali dovoljno brzi za ovakve poduhvate, a to je u zadnjih dvadeset godina.  Dokazati da li je neka tvrdnja tačna ili ne, bez detaljnog obrazloženja zašto je to tako, je moguće tako što se istestiraju sve moguće situacije.

Tvdrnja u ovom slučaju je bila da nije potrebno više od 20 koraka za rešavanje bilo koje pozicije Rubikove kocke. Ova tvrdnja postaje još veća kada se saopšti da postoji 43.252.003.274.489.856.000 potencijalnih pozicija u kojima se Rubikova kocka može naći. Većini pozicija je potrebno od 15 do 19 poteza, dok se sa 20 poteza rešava samo 300.000.000 situacija.

Nažalost neki ljudi i dalje pričaju da je nemoguće rešiti, a ukoliko je neko od vas postao ekspert u rešavanju tu su uvek kocke dimenzija 4×4, 5×5, 6×6…

Leave your response!

You must be logged in to post a comment.